استاد تمام گروه محیط زیست  دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مطرح کرد؛خودروها عامل اصلی آلودگی هوا/ حوزه محیط زیست کار مشارکتی می طلبد

۲۶ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۷ کد : ۳۹۲۸۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۴۷
استاد تمام گروه محیط زیست دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران خودروها را عامل اصلی آلودگی هوا دانست و گفت: حوزه محیط زیست نیازمند کار مشارکتی و مسوولیت بین نسلی است.

دکتر افشین دانه کار عصر دوشنبه در همایش روز هوای پاک که به همت دانشکده منابع طبیعی و جمعیت همیار کرج در مرکز همایش‌های شهدای پردیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی در کرج برگزار شد، مسائل مربوط به محیط زیست را جزو موضوعات اجتماعی و حقوق همه مردم دانست و گفت: همواره تلاش می‌کنیم راهکارهای دانش بنیان را در اختیار تصمیم گیرندگان و مردم قرار دهیم. همچنین دانشجویان را تربیت می‌کنیم تا تسهیلگر و کنشگر باشند و جریان آگاهی و ادراک را در بستر جامعه رشد دهند.


استاد تمام گروه محیط زیست دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران عنوان کرد: این ابرچالش ها و فشارها می‌توانند منجر به کاهش منابع پایه که برای ادامه زندگی به آنها نیاز داریم شوند، سرزمین را تخریب کنند، پوشش گیاهی را از بین ببرند و آلودگی محیط زیست را به دنبال داشته باشند. باید توجه داشته باشیم که توسعه پایدار زمانی امکان پذیر است که پنج شکل از توسعه یعنی توسعه اجتماعی، انسانی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به صورت نسبی رشد کنند.


 دکتر دانه کار با بیان اینکه یک نیروی محرکه پشت تمام فشارهای محیط زیست است که به آنها پیشران می‌گویند، مطرح کرد: این پیشران‌ها موجب شده‌اند که نتوانیم از خدمات اکوسیستم‌ها استفاده کنیم، کیفیت زندگی کاهش یابد و سلامت جامعه در خطر باشد. که در صورت عدم تدبیر در این زمینه، پیامدهایی بروز خواهند کرد که امنیت زیستی را از بین می‌برند و خسارت‌های اقتصادی شدید و بزهکاری، فقر، بحران‌های اجتماعی و فروپاشی سرزمین را به دنبال دارند.


وی آلودگی را یکی از ابرچالش های موجود و آلودگی هوا را یکی از زمینه‌های آن دانست و بیان کرد: محیط زیست انسان مبناست و انسان باید خود را با طبیعت و محیط پیرامون خود متعادل نگه دارد. اصلی ترین ترکیبات آلوده کننده هوا، اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن، کربن مونوکسید، کربن دی اکسید یا گاز کربنیک، ذرات معلق و ازن هستند که منابع مختلفی موجب قدرت گرفتن آنها می‌شود. منابع متحرک یعنی خودروها عامل اصلی آلودگی هستند.


۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم
 دکتر دانه کار با بیان اینکه حوزه محیط زیست کار مشارکتی و مسؤولیت بین نسلی را می‌طلبد، عنوان کرد: در بیشتر شهرهای کشور، ۶۵ درصد روزهای سال وارونگی اتفاق می‌افتد که این هشدار بزرگی است و اقلیم هم نمی‌تواند از پس آلودگی بر بیاید. ۲۰ درصد آلودگی گازی غیر از مواد معلق موتورسیکلت‌ها هستند.
وی خاطرنشان کرد: به منظور کاهش آلودگی هوا نیاز است که از وسایل نقلیه شخصی کمتر استفاده شود، به شرطی که ناوگان حمل و نقل عمومی به حد کافی، در دسترس و سالم باشد. بازیگران این حوزه بخش خصوصی، دولت و مردم هستند اما هیچکس این موضوع را گردن نمی‌گیرد و مسؤولیت آن را نمی‌پذیرد، در صورتی که ما باید نسبت به هر موضوعی احساس مسؤولیت داشته باشیم. در محیط‌های شهری، مقصر توزیع گازهای مذکور، نیروگاه‌ها و صنایع و خودروهای شخصی و جمعی هستند.
استاد تمام گروه محیط زیست دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، اختلالات عصبی، سردرد شدید، حالت تهوع، خستگی و گیجی را اثرات مونوکسید کربن بر انسان‌ها دانست و با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد آلودگی شهرها به این دلیل است، مطرح کرد: آلودگی مرئی در شهرها مربوط به ذرات معلق بوده و آثار آن در انسان، سرفه، بریده بریده نفس کشیدن، صدای خس خس حین نفس کشیدن، کوفتگی بدن، اختلالات ریه و در نهایت سرطان ریه است.


کاهش استفاده از مواد یکبار مصرف
 دکتر دانه کار، کاهش امید به زندگی، به خطر افتادن سلامت جامعه، افزایش مرگ و میر، خسارت اقتصادی و افزایش پرخاشگری و خشونت را پیامدهای آلودگی هوا برشمرد و بیان کرد: مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا سالانه حدود ۱۱ هزار نفر اعلام شده و این موضوع بالغ بر هفت میلیارد دلار خسارت وارد می‌کند، یعنی سالانه ۱۳ میلیون تومان در این شرایط اقتصادی از منابع مالی خود را به دلیل مسائل آلودگی صرف می‌کنیم. در چنین شرایطی باید علاوه بر قرار نگرفتن در معرض آلودگی، تغذیه مناسب هم داشته باشیم.


وی مشارکت را راهکاری گریزناپذیر برای مقابله با آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: کاهش مصرف برق، استفاده از لامپ‌های کم مصرف ال ای دی، کاهش مصرف انرژی و آب، کاهش تولید زباله (مراکز دفع زباله از کانون‌های تولید گازهای آلاینده هستند.)، عایق بندی مناسب، خرید وسایل برقی با بازده انرژی بالا، کاهش استفاده از مواد یکبار مصرف و نیز استفاده از گیاهان آپارتمانی مناسب و درختکاری در باغچه‌ها از جمله راهکارهای ساده مردمی در منزل برای کاهش آلودگی هستند.


استاد تمام گروه محیط زیست دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران استفاده مشترک از یک خودرو برای جابجایی یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی، کاهش مصرف کاغذ، کاهش استفاده از وسایل یکبار مصرف، کاهش مصرف نیرو و انرژی، استفاده از نور طبیعی و خاموش کردن وسایل برقی پس از اتمام کار و.... را از جمله راهکارهای مردمی در محیط کار برای کاهش آلودگی عنوان کرد.
انتقال ۲۵۰خودرو به تعمیرگاه در کرج به دلیل نداشتن مولفه های ایمنی

رییس پلیس راهورکرج  در همایش روز هوای پاک مدیریت ترافیک را یکی از اثربخش‌ترین راهکارهای کاهش آلودگی برشمرد و گفت: بیش از ۲۵۰ خودرو به دلیل نداشتن مولفه های ایمنی و زیست محیطی به تعمیرگاه منتقل شدند.


سرهنگ یونس نیکوکار عصر دوشنبه در همایش روز هوای پاک که در مرکز همایش‌های شهدای پردیس کرج برگزار شد، با اشاره به دغدغه مسؤولین استان البرز و شهر کرج در خصوص ترافیک و آلودگی هوا گفت: ترافیک یکی از مؤلفه‌های اصلی محیط زیست است که می‌تواند در آلودگی هوا تأثیرگذار باشد.


وی عنوان کرد: بالغ بر ۴۰ میلیون دستگاه وسیله نقلیه در کشور شماره گذاری شده که از این تعداد ۲۷ میلیون دستگاه خودروی سواری و ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت هستند؛ این آمار نشان می‌دهد که حجم وسایل نقلیه با جمعیت همخوانی ندارد. در کشور به ازای هر چهار نفر یک وسیله نقلیه و در استان البرز به ازای هر دو نفر یک وسیله نقلیه داریم.


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کرج با بیان اینکه البرز نیم درصد از راه‌های کشور را به خود اختصاص داده و ۱۸ و نیم درصد ترافیک کل کشور در این استان در جریان است، مطرح کرد: طی دو سال گذشته اقدامات خوبی برای هوشمندسازی شهر انجام شده که از جمله آنها می‌توان به نصب دوربین‌های پلاک خوان در ۵۱ نقطه از شهر کرج و رصد آنلاین معاینه فنی خودروها توسط آنها اشاره کرد.


سرهنگ نیکوکار از اعمال قانون بالغ بر ۷۵۰ هزار خودرو به وسیله این دوربین‌ها به دلیل نداشتن معاینه فنی خبر داد و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۶۴ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۲۳ تردد در البرز ثبت شده که بیشترین آمار مربوط به کلانشهر کرج است. موضوع محیط زیست مؤلفه‌های بسیاری دارد که در این میان مدیریت ترافیک از وظایف ذاتی پلیس راهور است.


مدیریت ترافیک یکی از اثربخش ترین راهکارهای کاهش آلودگی
وی با اشاره به معاینه فنی خودروها از دو بعد سلامت فنی و ایمنی وسیله نقلیه و نیز مباحث زیست محیطی آن بیان کرد: روزانه با خودروهای دودزایی مواجه هستیم که ۶ ماه قبل معاینه فنی را اخذ کرده‌اند اما به دلیل از بین شرایط فنی و ایمنی، معاینه فنی و الگوهای زیست محیطی آنها از بین رفته است که با آنها برخورد می‌شود زیرا فقط داشتن معاینه فنی ملاک پلیس نیست.


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کرج اعلام کرد: امسال از زمان ابلاغ کارگروه محیط زیست استانداری، بالغ بر ۲۵۰ دستگاه خودرو به دلیل نداشتن مؤلفه‌های ایمنی و زیست محیطی و دودزا بودن به تعمیرگاه منتقل شدند. ترافیک امروز جزو لاینفک زندگی افراد شده و با توجه به توسعه شهرها و افزایش جمعیت و تعداد خودروها این وضعیت روز به روز دشوارتر می‌شود.


سرهنگ نیکوکار مدیریت ترافیک را یکی از بهترین و اثربخش ترین اقدامات در این زمینه دانست و اظهار کرد: در این راستا نگاه مدیریت شهری به سمت انسان محور بودن است یعنی باید کاری کنیم مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند که لازمه این امر ایجاد زیرساخت‌های مربوطه است. در این راستا طرح ایجاد خط بی آر تی از میدان حصارک تا میدان شهید سلطانی اجرا می‌شود.


وی استاندارد کردن خودروها و سوخت مورد نیاز آنها و استفاده از خودروهای هیبریدی را یکی دیگر از راهکارهای مدیریت ترافیک و کاهش آلودگی هوا خواند و مطرح کرد: پیگیری‌های لازم در حال انجام است تا طرح زوج و فرد و در بلند مدت طرح دائم ترافیکی در شهر اجرا شود که در صورت تحقق این امر، وضعیت ترافیکی هسته مرکزی شهر بهبود می‌یابد.


پسماند اولین مولفه موثر آلایندگی در حوزه مدیریت شهری است
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر کرج در همایش روز هوای پاک گفت: در حوزه مدیریت شهری و شورای شهر پسماند اولین مؤلفه مؤثر در آلایندگی و هوای پاک است.


جواد چپردار عصر دوشنبه در همایش روز هوای پاک که در مرکز همایش‌های شهدای پردیس کرج برگزار شد، گفت: بخشی از تصمیم‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های ما در حوزه محیط زیست در شورای شهر و مدیریت شهری، بر مبنای ارتباطات، انتقادات و پیشنهاداتی است که گروه‌های مردمی در این حوزه ارسال می‌کنند.


وی تصریح کرد: معمولاً همه نگاه‌ها در زمینه آلایندگی و هوای پاک متمرکز بر ترافیک است اما مؤلفه‌های مؤثر دیگری هم در تأمین هوای پاک وجود دارند. اولین مؤلفه مؤثر در آلایندگی و هوای پاک در حوزه مدیریت شهری و شورای شهر پسماند است. تولید و مدیریت زباله یکی از چالش‌های همه کلانشهرهای دنیا و کشور ما به شمار می‌رود.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به تولید روزانه حدود ۸۰۰ تن زباله در کرج و حدود یک هزار و ۵۰۰ تن زباله خانگی در استان البرز بیان کرد: نوع مدیریت پسماند و بازیافت، تفکیک، انباشت و دفن آن می‌توانند موجب آلایندگی در محیط زیست و هوا شود. اصلی ترین سیاست ما در مدیریت شهری تفکیک زباله از مبدا است.


چپردار خاطرنشان کرد: در برنامه ریزی سازمان پسماند، معاونت خدمات شهری و مناطق مجاب شده‌اند که در سال‌های جاری و آینده مراکزی را برای تشویق به بازیافت زباله از منازل ایجاد کنند.


وی اظهار کرد: اولین وظیفه ما به عنوان سیاست گذاران فرهنگ سازی برای کاهش تولید زباله، اصلاح تفکیک و جمع آوری زباله و بازیافت صحیح آن است و سیاست ما در مدیریت زباله در سال گذشته راه اندازی یک خط کمپوست با ظرفیت ۳۰۰ تن زباله در روز بود که در بودجه سال آینده نیز پیش بینی شده که دو خط تولید زباله با همین ظرفیت ایجاد شوند.


ضرورت حفظ و گسترش فضای سبز در جهت تأمین هوای پاک
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه بدترین نوع مدیریت زباله، زباله سوزی است که این امر در برنامه و سیاست شورای ششم و مدیریت شهری نیست، بر ضرورت توجه به حفظ و توسعه فضای سبز تاکید و عنوان کرد: میزان سرانه فضای سبز عمومی کرج از ۱۳ تا ۱۶ و نیم مترمربع مطرح شده است.


چپردار افزود: یکی از تکالیف ما حفظ و گسترش فضای سبز و آثار آن در آلایندگی و ایجاد هوای پاک است و در شورای ششم حوزه عمران و ترافیک موظف شده‌اند برای هر پروژه عمرانی پیوست زیست محیطی ارائه دهند.


وی مطرح کرد: در سال گذشته شورای شهر و مدیران شهرداری تصمیم گرفتند که در هر ۱۰ منطقه شهر کرج پارک‌های محله‌ای احداث شود که در این راستا ۳۲ پارک ساخته شد. در سال جاری به دنبال این هستیم که ۲۰ هکتار دیگر پارک مرکزی و موضوعی در حوزه کودک، خانواده و ترافیک به سرانه فضای سبز شهر افزوده شود. پروژه‌های عمرانی مدیریت شهری نیز بر آلایندگی‌ها مؤثر هستند.


 


( ۲ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.